Smith, Andrew2021-05-282021-05-282006http://hdl.handle.net/11056/19775Esta ponencia la cual resulta del estudio y la exploración del papel relevante de la gramática en la enseñanza de una lengua extranjera contemplando tres idiomas, francés, español e inglés, está dividida en dos partes. La primera parte estudia la enseñanza gramatical, sus concepciones lingüísticas y sus metodológicas. La segunda parte explora las representaciones gramaticales de los profesores y estudiantes costarricenses en español (lengua materna) inglés (lengua extranjera) y francés (lengua extranjera). Además, esta primera parte se subdivide en tres secciones. La primera sección presenta la complejidad del hecho gramatical en la enseñanza y el aprendizaje de una lengua extranjera. Temas tales como, la dificultad de definir la gramática, la historia de la gramática, la abundancia de definiciones de la gramática, los tipos diferentes de la gramática y la diversidad de las situaciones de la enseñanza son discutidos y valorados mediante análisis y ejemplos pertinentes. La segunda sección trata sobre las diferentes metodologías de la enseñanza de lengua extranjera y el papel que ha juzgado la gramática en ellas. Al analizar la metodología tradicional, la metodología directa , la metodología activa, la metodología audiovisual y otras metodologías no convencionales, la gramática resulta ser entonces un factor esencial en el proceso de la enseñanza y del aprendizaje de un idioma. La tercera sección de la primera parte presenta preguntas relevantes que deben formularse al decidir como enseñar la gramática en la clase de lengua. Conceptos, tales como, los aspectos escritos y orales de la gramática, los tipos de gramática explícita e implícita, el metalenguaje y el papel del error son analizados, así como su importancia es valorizada en la enseñanza de la gramática y en la recepción de la misma. La segunda parte de la ponencia presenta y analiza el resultado de las entrevistas de los profesores y de los estudiantes seleccionados y de aquellos quienes contestaron el cuestionario formulado sobre la gramática y sus percepciones, para así lograr sus interpretaciones sobre este tema e inquietudes sobre el mismo. En esta segunda parte se analiza las respuestas de los profesores y los estudiantes de lengua, se hacen proposiciones para mejorar la enseñanza de la gramática en Costa Rica. Se integra también la reflexión de estudiantes y de profesores en cuanto a reglas gramaticales se refiere, la integración de las mismas en la enseñanza de la gramática, y la dimensión discursiva gramatical a nivel universal y dentro del marco cultural costarricenseThis paper, which results from the study and exploration of the relevant role of grammar in the teaching of a foreign language in three languages, French, Spanish and English, is divided into two parts. a foreign language contemplating three languages, French, Spanish and English, is divided into two parts. The first part studies grammar teaching, its linguistic and methodological conceptions. The second part explores the grammatical representations of Costa Rican teachers and students in Spanish (mother tongue), English (foreign language) and French (foreign language). English (foreign language) and French (foreign language). This first part is further subdivided into three sections. The first section presents the complexity of the grammatical grammatical fact in the teaching and learning of a foreign language. Topics such as the difficulty of defining grammar grammar, the history of grammar, the abundance of definitions of grammar, the different types of grammar and the diversity of grammar situations. grammar and the diversity of teaching situations are discussed and assessed through relevant analysis and examples. examples. The second section deals with the different methodologies of foreign language teaching and the role grammar has been judged to play in them. grammar has been judged to play in them. By analyzing traditional methodology, direct methodology , active methodology, audiovisual methodology and other non-conventional methodologies, grammar turns out to be an essential factor in the teaching process. essential factor in the process of teaching and learning a language. The third section of the first part presents relevant questions to be asked when deciding how to teach grammar in the language classroom. grammar in the language classroom. Concepts, such as the written and oral aspects of grammar, the types of explicit and implicit of explicit and implicit grammar, metalanguage and the role of error are analyzed, as well as their importance is assessed in grammar teaching. grammar teaching and reception of grammar. The second part of the paper presents and analyzes the results of the interviews of the selected teachers and students and of those who answered the questionnaire. and those who answered the questionnaire formulated about grammar and their perceptions, in order to obtain their interpretations. their interpretations on this topic and their concerns about it. In this second In this second part, the responses of the teachers and language students are analyzed, and proposals are made to improve the teaching of grammar in Costa Rica. grammar teaching in Costa Rica. It also integrates the reflections of students and teachers on grammatical rules. grammatical rules, their integration into grammar teaching, and the discursive dimension of grammar at the universal level and within the grammar at a universal level and within the Costa Rican cultural framework.spaAcceso abiertoAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/GRAMÁTICAMÉTODOS DE ENSEÑANZAFRANCÉSENSEÑANZA DE IDIOMASGRAMMARTEACHING METHODSLANGUAGE TRAININGFRENCHLa gramática en cursos de lenguas: referencias y representaciones en contexto costarricensehttp://purl.org/coar/resource_type/c_8544