Show simple item record

dc.contributor.authorCastro, Willy
dc.date.accessioned2021-04-20T05:16:58Z
dc.date.available2021-04-20T05:16:58Z
dc.date.issued2016-03-09
dc.identifier.isbn978-84-608-5617-7
dc.identifier.issn2340-1079
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/19145
dc.description.abstractInformation and communication technologies are instruments for supporting new ways of teaching and learning. Nevertheless, its impact concerning scope has not reached the expected level. This strain between benefits and impact has been inquired from the perspective of barriers of teachers to use technology. Ertmer’s approach establishes first-order and second-orders barriers as hinderers for teacher’s adoption of technology. The study intends to answer what are the barriers existing in the socalled enthusiastic faculty teachers regarding technology integration in Education? Findings call for a reconceptualization in the study of barriers arguing that the teaching process is a complex and dynamic activity that needs to be examined from a collective perspective. Cultural-Historical Activity Theory is the theoretical framework used in the study. It concludes with the necessity of overcoming the existing dichotomies between enthusiastic-resistant teachers, the intrinsic-extrinsic barriers, and claims for passing from an individual to a collective approach to ICT integration in education.es_ES
dc.description.abstractLas tecnologías de la información y la comunicación son instrumentos de apoyo a nuevas formas de enseñanza y aprendizaje. Sin embargo, su impacto en cuanto al alcance no ha alcanzado el nivel esperado. Esta tensión entre los beneficios y el impacto se ha investigado desde la perspectiva de las barreras de los profesores para utilizar la tecnología. El enfoque de Ertmer establece barreras de primer y segundo orden como obstaculizadores para la adopción de la tecnología por parte de los profesores. El estudio pretende responder a ¿cuáles son las barreras existentes en los llamados profesores entusiastas respecto a la integración de la tecnología en la Educación? Los resultados exigen una reconceptualización en el estudio de las barreras argumentando que el proceso de enseñanza es una actividad compleja y dinámica que necesita ser examinada desde una perspectiva colectiva. La teoría de la actividad cultural-histórica es el marco teórico utilizado en el estudio. Concluye con la necesidad de superar las dicotomías existentes entre profesores resistentes al entusiasmo, las barreras intrínsecas-extrínsecas y reivindicaciones para pasar de un enfoque individual a uno colectivo de la integración de las TIC en la educación.
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.description.sponsorshipAalborg University, Denmarkes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisher10th International Technology, Education and Development Conference. Intedes_ES
dc.rightsAcceso restringidoes_ES
dc.subjectAPRENDIZAJEes_ES
dc.subjectTECNOLOGÍA DE LA INFORMACIÓN
dc.subjectENSEÑANZA SUPERIOR
dc.subjectPROFESORES UNIVERSITARIOS
dc.subjectLEARNING
dc.subjectINFORMATION TECHNOLOGY
dc.subjectHIGHER EDUCATION
dc.subjectUNIVERSITY PROFESSORS
dc.titleAn activity theory approach to study barriers of faculty regarding technology integration in higher educationes_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_8544es_ES
dc.description.procedenceVicerrectoría de Docenciaes_ES
dc.identifier.doi10.21125/inted.2016.0709


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record