• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Facultad de Ciencias Exactas y Naturales
    • Escuela de Matemática
    • Artículos científicos
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Facultad de Ciencias Exactas y Naturales
    • Escuela de Matemática
    • Artículos científicos
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    The challenges of mathematics education for Indigenous teacher training

    Thumbnail
    View/Open
    gavarrete2015.pdf (457.0Kb)
    Date
    2015-12-15
    Author
    Gavarrete Villaverde, María Elena
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    In this article, I outline research carried out on in an Ethnomathematics course designed to train Indigenous teachers in Costa Rica, in which the following ethnic groups participated: Ngabes, Bribris, and Cabecares. The challenge is to develop a mathematical education that provides equitable conditions for the different groups within innovative curricular proposals. This research is based on the construct of ‘Cultural Mathematical Knowledge' which serves to describe intrinsic characteristics of socially differentiated groups and thus propose a model for teacher education. The design of the course incorporates an empirical base, a theoretical base, and a methodological base. It is a multicultural and multidisciplinary proposal based on Indigenous mathematics and on the ideas of mathematical enculturation, to be developed through curricular microprojects in Indigenous schools. The course promotes preparing the teacher as a researcher to shape him or herself mathematically, as someone who carries out appropriate educational actions in an academic environment in accordance with an ethnolinguistic reality, a cultural worldview, and awareness of the potential of the students of Indigenous schools.
     
    En este artículo, describo la investigación realizada en un curso de Etnomatemática diseñado para capacitar a maestros indígenas en Costa Rica, en el que participaron los siguientes grupos étnicos: Ngabes, Bribris y Cabecares. El desafío es desarrollar una educación matemática que proporcione condiciones equitativas para los diferentes grupos dentro de propuestas curriculares innovadoras. Esta investigación se basa en la construcción del "Conocimiento matemático cultural" que sirve para describir las características intrínsecas de los grupos socialmente diferenciados y, por lo tanto, propone un modelo para la formación del profesorado. El diseño del curso incorpora una base empírica, una base teórica y una base metodológica. Es una propuesta multicultural y multidisciplinaria basada en las matemáticas indígenas y en las ideas de enculturación matemática, que se desarrollará a través de microproyectos curriculares en escuelas indígenas. El curso promueve la preparación del maestro como investigador para formarse matemáticamente, como alguien que lleva a cabo acciones educativas apropiadas en un entorno académico de acuerdo con una realidad etnolingüística, una cosmovisión cultural y la conciencia del potencial de los estudiantes de las escuelas indígenas.
     
    URI
    http://hdl.handle.net/11056/17793
    Collections
    • Artículos científicos [4]

    Repositorio Académico Institucional de la Universidad Nacional de Costa Rica. Creado con DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace. Tema basado en Mirage2 de ATMIRE..
    Sitio Web UNA | Portal de Revistas Académicas | Aviso Legal | Contact Us | Send Feedback
    Repositorio Institucional - UNA
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_procedencexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_rightsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_procedencexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_rights

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Google Analytics Statistics

    Repositorio Académico Institucional de la Universidad Nacional de Costa Rica. Creado con DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace. Tema basado en Mirage2 de ATMIRE..
    Sitio Web UNA | Portal de Revistas Académicas | Aviso Legal | Contact Us | Send Feedback
    Repositorio Institucional - UNA