Show simple item record

dc.contributor.authorSinger González, Deborah
dc.date.accessioned2020-06-24T20:35:56Z
dc.date.available2020-06-24T20:35:56Z
dc.date.issued2019-07
dc.identifier.issn1012-9790
dc.identifier.otherwww.revistas.una.ac.cr/historia
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/17651
dc.description.abstractThis article problematizes the notion of ethnicity underlying villancicos de negros of the Archdiocesan Historical Archive of Guatemala (AHAG). Although these are musical pieces that project the idea of social harmony in a festive context, the truth is that identities emerge in conflict with colonial power, based on an ambivalent discourse that consolidates and naturalizes racial stereotypes.es_ES
dc.description.abstractEste artículo problematiza la noción de etnicidad subyacente en los villancicos de negros del Archivo Histórico Arquidiocesano de Guatemala (AHAG). A pesar de que se trata de piezas musicales que proyectan la idea de armonía social en un contexto festivo, lo cierto es que emergen identidades en conflicto con el poder colonial, sobre la base de un discurso ambivalente que consolida y naturaliza estereotipos raciales.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad Nacional, Costa Ricaes_ES
dc.rightsAcceso abiertoes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceRevista de Historia N.º 80 Julio - Diciembre 2019es_ES
dc.subjectCOLONIAL MUSICes_ES
dc.subjectETHNICITYes_ES
dc.subjectCATHEDRAL OF SANTIAGO DE GUATEMALAes_ES
dc.subjectVILLANCICOS DE NEGROSes_ES
dc.subjectETNICIDADes_ES
dc.subjectAFRODESCENDIENTESes_ES
dc.subjectIDENTIDAD CULTURALes_ES
dc.subjectDISCURSOes_ES
dc.subjectHISTORIAes_ES
dc.subjectGUATEMALAes_ES
dc.subjectMÚSICA COLONIALes_ES
dc.subjectSUBALTERNIDADes_ES
dc.subjectSUBALTERNITYes_ES
dc.titleInclusion Politics/Subalternization Practices: The Construction of Ethnicity in Villancicos de Negros of the Cathedral of Santiago de Guatemala (16th-18th Centuries)es_ES
dc.title.alternativePolíticas de inclusión/ prácticas de subalternización: la construcción de etnicidad en los villancicos de negros de la catedral de Santiago de Guatemala (siglos XVI-XVIII)es_ES
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceEscuela de Historiaes_ES
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.15359/rh.80.1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acceso abierto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acceso abierto