Show simple item record

dc.contributor.authorCarranza, Priscilla
dc.date.accessioned2020-01-27T18:14:16Z
dc.date.available2020-01-27T18:14:16Z
dc.date.issued2019-11-15
dc.identifier.citationCarranza, P. (2019). Teaching Strategies Based on Learning Styles: Promoting Communicative Competence in the Speaking Skill. Innovaciones Educativas 21(31), 36-48. Recuperado de https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/2692es_ES
dc.identifier.issn2215-4132
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/17197
dc.description.abstractThis article summarizes the process carried out to promote communicative competence in speak-ing skills; it was developed through the implementation of teaching strategies based on the learning styles proposed by Kolb in his model of the Experiential Learning Theory of 1984. This case study was carried out during the last semester (July to December), in 2014; in fact, four beginner EFL students were the research participants. To collect data, three instruments were administered: a checklist, a scoring sheet and a questionnaire. The data gathered was analyzed and triangulated through three pre-established categories of analysis: participants’ learning styles, learners’ oral performance before conducting the research, and students’ communicative competence in speaking skills after the imple-mentation of teaching strategies specifically based on the identified learning styles from Kolb’s model of the Experiential Learning Theory of 1984. Generally, the findings obtained show the effectiveness of the teaching strategies implemented in regards to the identified learning types; these strategies aimed to help students improve their communicative competence in speaking skills.
dc.description.abstractEste artículo resume el proceso llevado a cabo para promover la competencia comunicativa en la habilidad oral; el mismo fue desarrollado a través de la implementación de estrategias de enseñanza basadas en los estilos de aprendizaje propuestos por Kolb en su modelo de la Teoría del Aprendizaje Experimental de 1984. Este estudio de caso fue llevado a cabo durante el último semestre (julio a diciembre) del 2014; de hecho, cuatro estudiantes principiantes de inglés como lengua extranjera fue-ron los participantes de la investigación. Para recolectar la información tres instrumentos fueron uti-lizados: una lista de verificación, una rúbrica de evaluación y un cuestionario. Los datos recolectados fueron analizados y triangulados mediante tres categorías de análisis previamente establecidas: esti-los de aprendizaje de cada participante, su desempeño oral antes de llevar a cabo esta investigación, y su competencia comunicativa en la habilidad oral después de la implementación de estrategias de enseñanza específicamente basadas en los estilos de aprendizaje identificados, los cuales estaban fundamentados en el modelo de la Teoría del Aprendizaje Experimental de Kolb de 1984. En general, los resultados obtenidos muestran la efectividad de las estrategias de enseñanza implementadas en relación con los estilos de aprendizaje identificados, las mismas tenían como propósito principal ayu-dar al estudiantado a mejorar su competencia comunicativa en la habilidad oral.
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional, Costa Rica
dc.description.sponsorship[Universidad Estatal a Distancia]
dc.language.isoen_USes_ES
dc.publisherUniversidad Estatal a Distanciaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.source[Innovaciones educativas] [21] [31]:[36]-[48] [2019]
dc.subjectTEACHING STRATEGIES
dc.subjectLEARNING
dc.subjectCOMPETENCE
dc.subjectORAL COMMUNICATION
dc.subjectESTRATEGIAS DE ENSEÑANZA
dc.subjectAPRENDIZAJE
dc.subjectCOMPETENCIA (APTITUD)
dc.subjectAPTITUDES
dc.subjectCOMUNICACIÓN ORAL
dc.titleTeaching strategies based on learning styles: promoting communicative competence in the speaking skilles_ES
dc.title.alternativeEstrategias de enseñanza basadas en estilos de aprendizaje: promoviendo competencia comunicativa en la habilidad oral
dc.typehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501es_ES
dc.description.procedenceUniversidad Nacional, Costa Rica


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States