Show simple item record

Los docentes de lengua y cultura: Una mirada reflexiva y crítica de la educación indígena costarricense

dc.creatorGuevara-Víquez, Federico; Universidad Nacional División de Educación Rural Centro de Investigación y Docencia en Educación Heredia, Costa Rica
dc.creatorNercis-Sánchez, Ignolio; Escuela Bernardo Drug Ingermann Talamanca, Costa Rica
dc.creatorOvares-Barquero, Sandra; Universidad Nacional Decanato del Centro de Investigación y Docencia en Educación Heredia, Costa Rica
dc.date2015-04-27
dc.date.accessioned2015-11-06T16:31:15Z
dc.date.available2015-11-06T16:31:15Z
dc.date.issued2015-11-06
dc.identifierhttp://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/6593
dc.identifier10.15359/ree.19-2.18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11056/11650
dc.descriptionThis essay is part of the products from the Reconstruction of Knowledge project –attached to the Division of Rural Education of the National University of Costa Rica. This work seeks to create a thoughtful look regarding the existing indigenous education model in Costa Rica in general– and particularly in Talamanca. A methodology based on collaborative action research with indigenous teachers in the region of Talamanca Bribri and Talamanca Cabécar was used as a starting point. This methodology combined focus group discussions and individual interviews with a qualitative approach that allowed generating a series of critical impressions about the education system where they work. All this will lead to a summary of insights and specific recommendations that would strengthen the educational system for the indigenous population of Talamanca and would allow moving towards a true model of Intercultural Bilingual Education.
dc.descriptionRecibido 19 de setiembre de 2014 • Corregido 19 de marzo de 2015 • Aceptado 27 de abril de 2015El presente trabajo es parte de los productos del proyecto Reconstrucción de saberes adscrito a la División de Educación Rural de la Universidad Nacional de Costa Rica. El artículo busca generar una mirada reflexiva en torno al modelo de educación indígena existente en Costa Rica en general y en Talamanca en particular. Se partió de una metodología de trabajo basada en la investigación acción colaborativa con maestros indígenas de lengua y cultura de la región de Talamanca Bribri y Talamanca Cabécar que combinó sesiones colectivas de discusión focal con entrevistas individuales con un enfoque cualitativo que permitió generar una serie de impresiones críticas sobre el sistema de educación en el cual se desempeñan, para finalmente desembocar en una síntesis de reflexiones y recomendaciones específicas que permitirían fortalecer el servicio educativo para la población indígena de Talamanca y avanzar hacia un modelo de educación intercultural bilingüe.
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherCentro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE)
dc.relationhttp://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/6593/6698
dc.relationhttp://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/6593/6699
dc.rightsRevista Electrónica EDUCARE / CC BY-NC-ND 3.0
dc.sourceRevista Electrónica Educare; Vol 19, No 2 (2015): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto); 317-332
dc.subjectIntercultural Bilingual Education; Indigenous teachers; indigenous education
dc.subjectEducación intercultural bilingüe; docente indígena; educación indígena
dc.titleTeachers of Language and Culture: A Thoughtful Look and Review of the Costa Rican Indigenous Education
dc.titleLos docentes de lengua y cultura: Una mirada reflexiva y crítica de la educación indígena costarricense
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pares


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record